پله پله تا ملاقات خدا

اخلاق اسلامی از طریق حکایت ها و جملات آموزنده

پله پله تا ملاقات خدا

اخلاق اسلامی از طریق حکایت ها و جملات آموزنده

بالاخره برتر هستیم یا نیستیم؟!

پنجشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۵، ۰۲:۴۹ ب.ظ | مطهر مرتضایی | ۰ نظر

شبهه☝️: اگر نباید خود را برتر از دیگران بدانیم چرا خداوند از قول دو پیامبر خود داوود و سلیمان علیهما السلام نقل می کند که گفتند: ستایش خدایی را که ما را بر بسیاری از بندگان مومنش برتری داده است؟ و قالا الحمد لله الذی فضلنا علی کثیر من عباده المومنین (نحل 15)

✍جواب: اولا اینکه خدا ما را برتری داده با اینکه «از دیگران برتریم» خیلی فرق می کند.🙌

ثانیا: وقتی سلیمان و داوود می گویند: خداوند ما را برتری داده می دانند که متناسب با همین برتری آزمایش و امتحانی وجود دارد .😓 سلیمان علیه السلام گفت: این از فضل پروردگار من است تا مرا بیازماید که آیا شکرگزارم یا کفر می ورزم. قال هذا من فضل ربی لیبلونی ءاشکر ام اکفر؟ (نمل 40)⚖


حالا اگر موقعی فکر کردیم از کسی بهتر هستیم راه درمانش چیست؟ 👷چاره این است:

اگر آن شخص از ما بزرگتر باشد👨 با خود بگوییم که او از نظر ایمان و عمل صالح از من سابقه دارتر است. اگر از ما کوچکتر باشد👦 بگوییم ما سابقه طولانی تری در گناه داریم! اگر با ما همسن بود بگوییم: ما نسبت به گناهان خود یقین و نسبت به گناهان او تردید داریم و نباید به خاطر شک، یقین خود را کنار بگذاریم. 😯

می گویید از کجا این درمان را آورده ایم؟! این را امام سجاد علیه السلام یادمان داده است (بحارالانوار. ج68. ص229)✍


روابط اجتماعی ما آینه شخصیت ماست.😐 افرادی که با آنها ارتباط داریم...یا نداریم و نیت ما از ارتباط! ما سعی می کنیم با بعضی ها نشست و برخاست و رفت و آمد داشته باشیم...دعوتشان می کنیم، بهشان سر می زنیم🤗...از آن طرف هم به عده ای روی خوش نشان نمی دهیم و حتی اگر ما را دعوت کنند عذری می تراشیم!😒

قبل از خواندن حدیث زیر نمونه هایی از این دو دسته را برای خود مرور کنیم

امیرالمومنین علیه السلام در وصف انسان متقی فرمود: ...نه دوری کردنش از روی تکبر و خودبزرگ بینی است و نه نزدیک شدنش از سر مکر و فریب. [بلکه دوری بخاطر دنیاگریزی و نزدیکی بخاطر مهربانی است]🤔

خود را در این آینه خوب تماشا کنیم🤓🖱


بزرگی می گفت ما گاهی مثل کسی هستیم که دو سبد🗑 یکی در جلو و دیگری در پشت خود داریم! در سبد جلویی صفات خوبمان🙂 را می گذاریم و در سبد پشتی عیوب و صفات بدمان.🙁 

در نتیجه اولا وقتی راه می رویم چشمانمان👀 را به صفات نیک خود می دوزیم و از عیوبمان غافلیم. ثانیا چون پشت سر فرد جلویی راه می رویم، فقط عیوب همسفر خود را می بینیم. لذا درباره خود بهتر از او داوری می کنیم☝️⚖...غافل از آنکه کسی که پشت سر ما راه می رود نیز درباره ما همین طور فکر می کند!!👥☺️


..عرض کردم پدر و مادرم فدایتان.😍 توصیه ای بفرمایید که از آن بهره مند شویم. فرمود:ای ابوذر. کسی که بمیرد و در قلبش ذره ای کبر و خودبزرگ بینی باشد بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد مگر اینکه قبلش توبه کرده باشد...من مات و فی قلبه مثقال ذره من کبر لم یجد رائحه الجنه...

.عرض کردم یا رسول الله! من زیبایی را دوست دارم،❤️ حتی دوست دارم بندکفشم هم زیبا باشد.👟 آیا از این حالت بیم خودپسندی می رود و باید نگران باشم که به این وسیله بخواهم به دیگران فخر بفروشم؟😤

فرمود: دلت را چگونه می یابی؟💙

عرض کردم سخن حق را می شناسم و بدان آرام می گیرم.🙂

فرمود: پس حالت تو کبر نیست...کبر آن است که حق را فرو گذاری و به ناحق روی آوری و به مردم با این دید نگاه کنی که هیچ کس آبرویش چون آبروی تو و خونش مثل خون تو نیست!!👉😎

(بحارالانوار-ج77-ص74)

  • مطهر مرتضایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی