پله پله تا ملاقات خدا

اخلاق اسلامی از طریق حکایت ها و جملات آموزنده

پله پله تا ملاقات خدا

اخلاق اسلامی از طریق حکایت ها و جملات آموزنده

حقارت متکبر!

پنجشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۵، ۰۲:۵۲ ب.ظ | مطهر مرتضایی | ۰ نظر

این حدیث هم از محمدبن مسلم از اصحاب امام باقر و امام صادق ع است: حضرت فرمود هر کس بمیرد و در دلش به اندازه دانه خردلی کبر باشد به بهشت نمی رود!😮

من استرجاع کردم و گفتم انا لله و انا الیه راجعون😢

فرمود: چه شد که استرجاع می کنی؟

عرض کردم: بخاطر سخنی که از شما شنیدم!🗯

فرمود:معنای آن حرف چیزی که تو تصور می کنی نیست. مقصودم از کبر انکار است: انما الکبر هو الجهود (کافی ج2 ص310)😡


لطیفه:

شخصی متکبر  که برای خود جایگاه مهمی میدید ، در حرم حضرت رضا(علیه السلام) به فکر فرو رفت که من در پیشگاه حضرت چه مقامی دارم،


با خود گفت: اولین کلمه‏ای که یک نفر به من بگوید، نشان دهنده مقام من باشد.


همین طور که ایستاده بودم زنی از کنارم عبور کرد به خیال این که همسر خود من است، گفتم بایست با هم برویم خانه، زن برگشت و به من گفت: خیلی خری. باز شک کردم که همین کلمه نشان دهنده مقام من است، زن برگشت، گفت: شک نکن، خیلی خری!


امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: فروتنی😌 را جستم و آن را جز در پذیرش حق نیافتم. پس حق پذیر باشید زیرا این کار انسان را از تکبر👊 دور می کند.

طلبت الخضوع فما وجدت الا بقبول الحق. اقبلوا الحق فان قبول الحق یبعد من الکبر (📒بحارالانوار. ج66.ص399)


اگر حقیقت کبر، انکار حق است و اگر با ذره ای❣ کبر نمی توانیم وارد بهشت شویم...و اگر به این معارف ایمان✊ داریم جا دارد دقت کنیم عکس العمل ما نسبت به حق چیست؟ هم موارد کوچک و هم بزرگ. مثلا عکس العمل ما نسبت به سخن حقی که برای ما تلخ است😠 مانند یک انتقاد بجا، یک امر به معروف و نهی از منکر که نسبت به ما می شود و... . تلاش کنیم ذره ای انکار حق در وجودمان نماند ان شاءالله🙌


اگر انسان خودش را ساخته بود هیچ بدش نمی آمد که یک رعیتی💂 هم به او انتقاد کند...اصلا بدش نمی آمد 📙(امام خمینی. صحیفه نور. ج1 ص 73)


امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: هر متکبری حقیر است😤👎...کل متکبر حقیر (غرر الحکم.ص13) و نیز فرمود: هیچ کس جز افراد فرومایه تکبر نمی ورزد....ما تکبر الا وضیع (غررالحکم ص 310)🤔


سوال: ❓به نظر می رسد بیشتر افراد متکبر، خود را بزرگ💯 می دانند اما چرا در این احادیث تکبر ناشی از خواری و حقارت نفس دانسته شده است؟❓❔

جواب: بله...ریشه🌀 تکبر عجب و خودبزرگ بینی است ؛ اما عامل عجب ظرفیت کم و شخصیت کوچک🚼 است که فرد بخاطر یک کمال کوچک دست و پای خود را گم می کند! 🖐👞حقارت نفس واقعی همین است.📛

در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب**یارب مباد آنکه گدا معتبر شود!!

  • مطهر مرتضایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی